Janina Bąk otrzymuje nagrodę, ale w głowach uczestników konferencji nadal jest Bożena, lat 47... fot. ilovemkt.pl
TA DZIEWCZYNA JEST NA TOPIE

Triangulacja, czyli za co marketerzy pokochali Janinę Bąk - dziewczynę z okładki najnowszego magazynu sprawny.marketing

Pan Matusiak 2018-05-29 15:50:36
Na moje biurko od kilku miesięcy regularnie trafia sprawny.marketing. Ten magazyn, to dla mnie dowód na to, iż w czasach, kiedy mówi się o śmierci prasy drukowanej, są takie wydawnictwa, które wiedzą, jak robić dobrze gazetę, tak aby ta - pomimo, że drukowana - zaciekawiła odbiorcę a tym samym była chętnie kupowana. Z każdego numeru sprawnego.marketingu dowiaduję się sporo na temat marketingu, a w szczególności digital marketingu, którym - jak wiecie - zawodowo zajmuję się w agencji uxon. W ostatnim numerze sprawnego moją uwagę przykuł tekst Janiny Bąk. Tak, tej Janiny, która udowodniła na ostatniej edycji I LOVE MARKETING & SOCIAL MEDIA, że statystyki nie muszą być wcale nudnym tematem... 

Statystyka w influencer marketingu, czyli co mierzyć by się dowiedzieć

Jak ktoś trafił tu pierwszy raz, to podpowiem, że o Janinie pisałem już w tekście "Pojawiłem się na branżowej konferencji, bo I love marketing i social media też!". Wynika z niego, że Janina to raczej typ jajcary, a co za tym idzie - Janina nie byłaby sobą, gdyby nie zaczęła tekstu w poważniej gazecie branżowej od... żartu. I tak serwując żart o Cygance, pokazała od razu, jak większość z nas, tj. ludzi zajmujących się marketingiem, radzi sobie ze statystykami. Otóż niestety, nie radzi sobie. Tak naprawdę tylko nieliczni wiedzą, o co w tych wszystkich cyferkach chodzi. Janina pisze, że "nawet najbardziej zaawansowane dane, najdokładniejsze liczby i najwyższej jakości obliczenia (...) nie przydadzą się do niczego, jeśli nie potrafimy z nich korzystać (...)". Później już Janina na poważnie przechodzi do tego, jak zatem ogarnąć ten stos cyferek. Zdradza 3 podstawowe zasady pomiaru efektywności kampanii z udziałem influencerów. Pierwsza z tych zasad to tzw. triangulacja, czyli mądre łączenie statystyk, gdzie Janina mówi jasno o tym, iż trzeba łączyć różne rodzaje danych, aby zwiększyć rzetelność wniosków. W drugiej zasadzie mówi o kreatywności, czyli niestandardowych metodach badawczych. Zasada numer 3 mówi z kolei o korelacjach, czyli szukaniu związków. Rzecz jasna nie chodzi o związki partnerskie, lecz o "wszelkie oznaki korelacji pomiędzy kampaniami a wskaźnikami typu wzrost sprzedaży offline czy wzmianek o marce". Tak więc odsyłam was do najnowszego numeru sprawnego.marketingu, bo jest tam porządna dawka praktycznej wiedzy od Janiny Bąk!  

W analizie statystyk oprócz triangulacji i kreatywności liczy się też zdrowy rozsądek

Fajnie, że Janina pomimo powagi sytuacji nie daje się zwariować i jasno mówi, że... "rozsądek to najważniejsza, choć nieoczywista zasada, którą powinniśmy się kierować przy ewaluacji wszelkich statystyk i danych". I ma rację! Bo my już bardziej ufamy liczbom niż samym sobie. To algorytmy a nie człowiek coraz częściej podejmują za nas decyzje. Janina pisze, że "istnieją takie liczby, które tworzą fałszywy obraz rzeczywistości i mogą prowadzić do przekłamanych wniosków na temat efektów naszych kampanii lub błędnych decyzji przy ich planowaniu". Jako przykład podaje tu tzw. profile fake influencerów, które generują wysokie, choć zupełnie bezwartościowe zasięgi i wskaźniki zaangażowania. I w zasadzie tyle. Nie zdradzam więcej, bo redaktorzy sprawnego opierniczą mnie za "przedruk" tekstów. Z tego co wiem, sprawny.marketing jest dostępny w każdym epmiku, a także w prenumeracie (z tego rozwiązania ja akurat korzystam, bo dostaję magazyn prosto do skrzynki pocztowej). Zatem... miłej lektury!  

PS Więcej na temat magazynu sprawny.marketing dowiecie się u źródła, tj. na stronie magazyn.sprawny.marketing






Tagi:
# jan belcl#100cznia#adam bielecki#adam ringer#alice in chains#alicja jabłonowska#allegro#andrzej szajewski#antoine griezmann#arnold schwarzenegger#art#bartosz pilitowski#bartosz stawiarz#binge race#binge watching#biznes#bnp paribas#bytów#casey neistat#chanel#chris cornell#cillian murphy#clubhouse#costa coffee#court watch#crowdfunding#customer experience#customer journey map#daniel goleman#danijel subašić#dave phinney#david hogg#demokracja#dzieci#ec1#eddie vedder#edukacja#emma gonzales#facebook#fake influencer#filip#finn skarderud#firma#fitness#forks over knives#fran lebowitz#franciszek georgiew#freshmail#gabriel macht#gadające dredy#garbage designer#garnizon#gdańsk#green caffe nero#grzegorz mogilewski#grzybowo#gucci#hare kryszna#hellen downie#hotel saltic#house of cards#huel#hugo lloris#instagram#ivan perišić#ivan rakitić#jakub cyran#james wilks#Jamie oliver#janina bąk#janusz gołąb#jarosław kaczyński#jarosław kaczyński#jazz#julian hearn#kalifornia#kamil baj#kaszuby#kawa#kazimierz#kevin spacey#kołobrzeg#koronawirus#kraków#krzysiek zalewski#krzysztof gonciarz#krzysztof pakulec#krzysztof wielicki#książe harry#kuba łukaszewski#kupa#kylian mbappé#łódź#linkedin#luka modrić#lumix s5#maciej lewiński#maciej orłoś#mads mikkelsen#mapa podróży klienta#marcel woźniak#march for our lives#mariusz łodyga#marketing#martin scorsese#mateusz grzesiak#mediamarket24#meghan markle#michał toczyłowski#minionki#mirosław pietruszka#mokotów#morten lund#nadir dendoune#nanga parbat#negocjacje#netflix#nirvana#nova dolna#ola bogusławska#ola więcka#opener festival#orin swift#other art#parkland#patricia gucci#patrick adams#patronite#patrycja załuska#patryk wojciechowski#paul pogba#paweł sala#paweł sito#paweł tkaczyk#peaky blinders#pearl jam#personal digital curator#pharrell williams#phi concept#piotr kamecki#piotr smogór#pis#podenco#polandrock festival#porn hub#postanowienia#powstanie warszawskie#pszczelarium#quentin tarantino#radiospacja#radzka#rahim blak#ready_#ricky gervais#rodo#rodzina#rysy#saas#saltic bike academy#see bloggers#simplicity designer#social media#social tigers#socjomania#soundgarden#soundrive fest#starbucks#start up#stefan tompson#steven knight#strajk kobiet#strajk przedsiębiorców#stuart diamond#swps#sylwester wardęga#synagoga izaaka#sztuka#tata#tatry#teatr palladium#ted kaczynski#ted sarandos#the game changers#tomek mackiewicz#tomek palak#trójmiasto#triangulacja#twitter#tyrmand#unskilledworker#w garniturach#warszawa#whois#wilk z wall street#wine taste#wino#wojtek mazolewski#work life balance#wspinaczka#x summit#youtube#yuval noah harari #zakopane#zakupy internetowe#zapiecek#zarządzanie#zawody przyszłości#zbigniew martyka#zdrowie#zuza skalska